Frank en Jeannette op Lanzarote

Vertrek uit Yaiza een dag met Manrique, piraten, Christus met lang haar, een hondje en Omar Sharif

Een goed ontbijt, afrekenen en adios Yaiza. Door La Geria met de wijnrankputten op weg naar de andere kant van het eiland. Dienstmededeling voor Wannes; werelderfgoed check..

Eerste halte is het geografische middelpunt van Lanzarote. Aangeduid met een kunstwerk van Manrique, de man die nadrukkelijk zijn stempel op het eiland gezet heeft. We zullen hem de komende dagen nog vaak tegenkomen.

Volgende stop is het prachtige stadje Teguise. Vroeger een belangrijke plaats op het eiland, nu stilte en lege straten. Ons boekje voert ons langs historische gebouwen die nu bijna allemaal ingericht zijn ten behoeve van het toerisme. Het voordeel van een oktobervakantie is dat er weinig toeristen zijn, helaas zijn er ook weinig zaken open. De kerk herbergt een christus aan het kruis met wel heel lang haar. Een oud dominicaner klooster dat bijna volledig gestript is en waar onduidelijke moderne kunst tentoongesteld wordt. Een klein maar erg mooi museum voor sacrale kunst waar Dominicus met zijn hondje ons begroet. En op 14 plaatsen in het dorp kruisen die de staties van de kruisweg markeren tijdens de processie in de stille week voor Pasen.

Genoeg religie, hoogste tijd voor wat spanning in de vorm van het piratenmuseum. Oke het ging ons om het Castillo de Sante Barbara bovenop de heuvel. De piraten kregen we op de koop toe.

Lunchen in het huis van Omar Sharif. Geen alledaagse gewoonte, wel een unieke plaats voor een lunch. Ook hier weer de hand van Manrique. Omar heeft hier niet lang gewoond. Hij heeft het huis tijdens een kaartspel ingezet en verloren. De lunch was trouwens heerlijk.

Na alle regen van gisteren klaart het steeds meer op en zo rijden we het zonovergoten Costa Teguise binnen. En nu ziten we in een heel fijne kamer met airco en balkon. De zee vlakbij, een mooi zwembad en veel, vooral veel bradende Duitsers en Engelsen. En vier Indiase restaurants, drie Chinese, de pubs met voetbal heb ik niet meer geteld...

Morgen zetten we onze ontdekkingstocht op het eiland verder,

Veel liefs

Jeannette

walter

ik kijk uit naar zo'n reisverslagen !!